Prodaja pametnih telefona pala prvi put u istoriji

Ilustracija

Globalno tržište pametnih telefona zabeležilo je u 2018. prvi godišnji pad ikada, izveštava TV mreža CNN dodajući da su dva najveća igrača u toj industriji, Apple i Samsug, pretrpeli snažne udarce.

I Apple i Samsung su izvestili o padu prodaje u poslednjem kvartalu 2018. godine, dok je Samsungov južnokorejski konkurent LG Elektroniks najavio manju operativnu dobit za čak 80 odsto u istom periodu, u odnosu na godinu pre.

Prema preliminarnim prognozama konsultanatske kuće „Canalys and Counterpoint Research“, prodaja pametnih telefona u svetu je opala za oko 1,0 posto, dok druga kompanija za istraživanje tržišta, IDC, procenjuje da je taj pad još veći i da iznosi tri procenta.

Tome su najviše doprinela kretanja na najvećem svetskom tržištu pametnih telefona, u Kini, gde prodaja beleži pad skoro dve godine, navodi CNN. „Canalys“ procenjuje da se kinesko tržište smanjilo za oko 9,0 odsto u 2018. godini zbog usporavanja privrede, slabije valute i otegnutog trgovinskog spora sa SAD-om.

„Prošle godine je tržište bilo toliko loše da će bioti lako da 2019. godina bude bolja“, rekao je Tom Kang, direktor istraživanja u Counterpointu.

„Šanse za prvo polugodište su sumorne, ali u drugoj polovini godine možemo da očekujemo da će se situacija popraviti“, dodao je on.

Oporavak ovog tržišta u 2019. očekuju i u IDC-u, gde predviđaju rast globalne prodaje za 2,6 odsto. Stopa globalnog oporavka tržišta pametnih telefona će, kaže za CNN analitičar Rajan Reit, zavisiti od Kine „više nego od bilo čega drugog“.

Analitičari se i dalje nadaju da će se kinesko tržište ponovo postepeno uzdići, budući da Vašington i Peking pokušavaju da postignu sporazum o spornim trgovinskim pitanjima, ali za sada su „tmurni oblaci“ još uvek na horizontu, dodaje CNN. S obzirom na slabljenje kineskog tržišta smartfona, tržišni eksperti svoje optimistične prognoze temelje na očekivanjima snažnijeg rasta tržišta u usponu, uključujući Indiju i Afriku, na kojima ukupno milijardu ljudi i dalje ne poseduje pametni telefon.

„Ta tržišta će nastaviti da rastu, povećavajući tako veličinu globalnog tržišta pametnih telefona“, kaže analitičar „Kanalisa“, Mo Đija, dodajući da će se svetsko tržište vrlo verovatno vratiti „vrlo blagom rastu u 2019. godini“.

Ravnoteža snaga u industriji smartfona, prema procenama, mogla bi u 2019. godini dodatno da se pomeri u korist kineskih proizvodjača, kao što su Xiaomi, Opo i Vivo. Sve tri pomenute kompanije su, kao i Huavej, povećale svoje tržišne udele u 2018. godini usled pada prodaje Applea i Samsunga.

Prema podacima IDC-a, na kraju trećeg tromesečja 2018. godine udeo Samsunga na svetskom tržištu iznosio je 20,3 posto, dok je godinu ranije bio 22,1 odsto. Huawei je pretekao Epl, i na kraju trećeg kvartala je držao 14,6 odsto svetskog tržišta u odnosu na 10,4 procenta godinu ranije. Apple je, s druge strane, imao udeo od 13,2 odsto, što je za 0,8 procentnih poena više nego godinu ranije, ali mu taj rast nije bio dovoljan da zadrži drugo mesto u svetu po prodaji pametnih telefona. Udeo Xiaomija je porastao na 9,5 posto sa nivoa od 7,5 procenata, zabeleženog godinu ranije, dok je Opo svoj deo tržišnog kolača povećao na 8,4 posto sa 8,1 odsto iz 2017. godine.