Manjak profesionalnih vozača, veliki problem kraljevačke privrede

Foto: Freeimages

U Kraljevu, Udruženje koje okuplja više od 600 prevozničkih preduzeća iz cele zemlje upozorava na to da sve teže nalazi radnike. Na evidenciji za nezaposlene ima vozača, ali malo ko od njih žele da radi taj posao.

Dragoljub Planojević četiri decenije za volanom šlepera zarađuje za život. Na drumovima retko viđa mlade kolege.

Dragoljub ima šezdeset jednu godinu, četiri decenije za volanom:

„Kukaju ovde, ovo sve manje će da ima. Prvo ne može da polože, mladi, čujem da je dve hiljade evra da polože C i E to nema niko. Vozače u Srbiji je pravila vojska.”

Srpski vozači lako nalaze posao u inostranstvu, gde su plate tri puta veće. Prevoznici problem vide u i u propisima.

„Tek sa 21 godinom može da polaže za kamion, dok zemlje Evropske unije, počev od Slovenije i Nemačke, već smanjuju na osamnaest godina. E sad, teško čoveka od 22 godine naterati da menja sad neku profesiju da bi se vratio da bude vozač”, kaže Nenad Tokalić, iz Udruženja „MDT sistem Kraljevo”.

Subvencije za polaganje vozačkih ispita i prekvalifikaciju, kažu prevoznici, državi bi se isplatile kroz akcize na gorivo koje troše kamioni.

„Nismo imali zvanično obraćanje bilo kog preduzetnika, prevozničke firme ili nekog udruženja. Ako su vozači tražena kategorija, možda nije neizvodljivo da se organizuje obuka i preko Nacionalne službe, ali do sada Filijala u Kraljevu to nikada nije radila”, navodi Srbislav Antonijević, iz NSZ, Filijala u Kraljevu.

Elektrosaobraćajna škola u Kraljevu svake godine školuje jedno odeljenje profesionalnih vozača. Ipak, razmišljanja većine ne može da obraduje poslodavce.

Neki od učenika 3. godine ESTŠ „Nikola Tesla“ iz Kraljeva kažu da bi po završetku školovanja voleli da voze.

Imali bi ih i u domaćim firmama, kažu vlasnici, da na granicama i carinama ne moraju da čekaju i više dana. Problem je i što u toku šest meseci vozači srpskih prevoznika u Evropskoj uniji mogu da provedu samo tri.

Nenad Tokalić kaže da su plate kod vozača u Srbiji od 800 do 1300 evra:

„Kad bi mi mogli da imamo tih više dana i kada ne bi postojale te carinske barijere i granice i tako nešto i naši vozači ne bi prelazili po šest, sedam hiljada mesečno, nego bi prelazili isto kao i u Evropi od deset do trinaest hiljada kilometara. Normalno, onda bi i bila skoro duplo veća plata.”

Muku sa manjkom vozača muče i zemlje Evropske unije. Domaći prevoznici procenjuju da Srbiji u ovom trenutku fali oko 5.000 vozača.