ISPRAVNOST VOZILA: Svaki deseti ne prolazi tehnički

Foto: Reflektor

Posle početnih problema sa kojima su se, od starta primene novog pravilnika o tehničkim pregledima vozila, susretali radnici na TP i vlasnici automobila, sada je sve mnogo jasnije, kaže  Vladimir Marinković iz Nacionalne asocijacije tehničkih pregleda (NATEP).

– Prvih dana broj vozila koja nisu mogla da prođu tehnički pregled kretao se oko 25 do 30 odsto, a sada se stabilizovao na oko deset odsto – objašnjava Marinković rezultate novog pravilnika posle mesec dana od početka primene.

Bilo je mnogo protesta, neki vozači su čak i palili svoja vozila iz protesta, ali čini se da oni ne bi prošli tehnički pregled ni po starom sistemu.

– U suštini nema mnogo razlike. Najveća novina je obavezno fotografisanje vozila, što je sprečilo masovnu pojavu prolaska tehničkih pregleda i registracije vozila a da ih vlasnik ni ne doveze na kanal – kaže Marinković.

JOŠ BEZ ZVANIČNE CENE

Iako je Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja predviđeno da na predlog MUP Ministarstvo trgovine odredi najnižu i najvišu cenu tehničkih pregleda, to se do danas nije desilo. – Cene se u Srbiji za putnička vozila kreću od 1.000 do 3.000 dinara u proseku, mada ima i nešto skupljih, ali i jevtinijih – kaže Marinković.

Tehničkim pregledima, prošlog petka, stiglo je uputstvo iz MUP koje umnogome dodatno razjašnjava sve nedoumice o tome koja vozila mogu a koja ne da prođu tehnički pregled.

– Najviše problema je bilo oko određivanja korozije. Sada je jasno da se gleda samo takozvana dubinska korozija pa niko neće biti vraćen sa linije tehničkog zbog manjih oštećenja limarije.

Neće više biti vraćani ni vlasnici vozila na čijem ljubimcu, na primer, nedostaje lajsna.

Ono gde nema „gledanja kroz prste“ su bitne karakteristike vozila neophodne za bezbednu vožnju.

– Nema tolerancije kada su u pitanju kočnice, upravljački mehanizam, naprsnuće šoferšajbne, ispravnost svetala, pojasevi. Svi kojima se ustanovi neka nepravilnost imaju tri dana da, ne plaćajući ponovo, otklone kvar i dođu opet na tehnički pregled.

Bilo je bojazni da će se formirati gužve jer sada tehnički pregled traje oko 30 minuta. Ipak, zakazivanjem pregleda je taj potencijalni problem sprečen. Najvažnije efekte primene novog Pravilnika u MUP očekuju tek za godinu dana. Tada će se tačno znati koliki je naš vozni park, koja mu je prosečna starost i kakvo je stanje vozila.

Uočeno je da ogroman broj vozila, mahom oni poslednjih godina uvezeni iz inostranstva, a na to su upozoravali i u Srpskoj asocijaciji uvoznika novih automobila, nema uređaje koji služe za prečišćavanje štetnih materija, pa tako iz njihovog auspuha u atmosferu, u vazduh koji svi udišemo, idu izuzetno otrovne čestice, koje su, kako je to prošle godine saopštila Svetska zdravstvena organizacija (SZO), krive za prevremenu smrt 5.400 ljudi.

– Za sada ne isključujemo takva vozila već samo upozoravamo vlasnike – kaže Trifun Stojanović iz Udruženja tehničkih pregleda Srbije (UOTP). – Oni imaju rok tri godine da te sisteme na vozilu dovedu u ispravno stanje i posle tog vremena se više neće tolerisati nikakvi nedostaci vezani za emisiju štetnih gasova.